Publicerad 2014-03-04 16:33:00 i Allmänt,

Hej där.
 
Tänkte berätta lite om när vi var en sväng i Bangkok. Efter att vi lämnat Koh Chang så spenderade vi en natt i Bangkok innan vi flög vidare till Kambodja.
 
Tre veckors boende i olika bungalows (där det lyxigaste var ungefär varmvatten) hade gjort oss ganska sugna på att lyxa till det, så vi bokade boende på ett hotell som låg en aning över vår vanliga budget. Och det var fantastiskt.
 
En halv dags resande från Koh Chang hade dock satt sina spår. Vi har varit fräschare än vi var när vi kom fram, om jag säger så. En galen bergochdalbane-åktur genom Koh Changs bergiga natur. En färja över till fastlandet. Minibuss i ett antal timmar följt av en promenad genom ett stekhett Bangkok och till sist en taxifärd till hotellet. Trötta och svettiga stiger vi ur taxin och genast kommer en sån där väskbärare och lastar upp våra väskor på en sån där väskvagn. Ovana med denna lyx att slippa bära väskorna följer vi lite bortkomna med väskbäraren in i hotelllobbyn. Som är  g i g a n t i s k. Tio meter i takhöjd, blanka välpustade ytor och statyer i guld. Har vi verkligen kommit rätt?
 
I mina urtvättade shorts, min t-shirt som en gång i tiden varit vit och färgglada gympaskor känner jag inte direkt att jag smälter in i guldet och glansen. Vi är som ett gäng svettiga luffare på besök i slottet. Och det enda jag tänker är: Hoppashoppashoppas att detta inte är fel hotell.
 
 
Det var inte fel hotell. Vi kommer in i rummet och jag känner direkt att jag kommit hem. Det är allt som en liten bungalow inte är. Jag vill bo kvar där. Känner plötsligt att det är fruktansvärt orättvist att jag inte är rik?? Jag skulle passa så himla bra som rik. Tänker att det enda jag vill göra resten av livet är att leva i lyx. Som en tillfällig lösning på problemet att jag inte är rik så bestämmer jag mig för att helt enkelt under ett dygn låtsas att jag är det. Jag glider snabbt ur kläderna som avslöjar mitt riktiga jag. Tar en dusch, med utsikt över Bangkok från 11 våningen och hoppar direkt i hotellets morgonrock och himmelskt mjuka tofflor. Slår mig ned i en fåtölj och sippar på ett glas champagne. Eller ok, ett glas Chang var det faktiskt. Eller ok igen, en flaska Chang om jag ska vara helt ärlig.
 
 
 
Frukosten morgonen därpå var helt galen. Jag har aldrig sett en sådan buffé. Själva maten tog upp ett helt rum. Borden dignade av rätter från olika länder, pålägg, bröd, frukter, juicer, bakverk osv osv. Ett tiotal kockar stod liksom vid buffén och tillagade olika rätter efter önskemål. Det var en dröm. Jag ville stanna för alltid.
 
 
Men när vi ätit klart märker vi att det händer något längre bort i hotellet. Vi hör upprymda röster, trummor och smällare. Det var visst kinesiskt nyår, så hela hotellet  körde igång firande där på morgonen. De var som galna. Bland annat hade de pengaregn, se bilden nedan. Titta på intensiteten. Det var fantastiskt att se. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela